Anslutningsinformation

Har du fått erbjudande om att köpa en fiberanslutning? Grattis! När du gjort din beställning och en utbyggnad till dig är beslutad så brukar det uppstå en del frågor och funderingar. På denna sida har vi försökt att samla all information du som blivande fiberkund behöver.

1. DETALJ-
PROJEKTERING

Innan utbygganden påbörjas detaljprojekteras utbyggnaden i området. I samband med detta är vi ute på plats och markerar var vi planerar fibernätsförläggningen. I varje tomtgräns markerar vi planerad anslutningspunkt med en käpp. I största möjliga mån görs placeringen i samråd med dig som fastighetsägare. Skulle det vara så att vi placerat käppen utan att samtalat med dig och du vill ändra läge så hör du bara av dig till oss.

2. GRÄVA

När projekteringsarbetet och tillstånden är klara påbörjas steg 2, förläggningsarbetet. Nu är det dags att gräva ner kanalisation i utbyggnadsområdet till alla fastigheter som beställt fiber. Vi förbereder även med kanalisation för de fastigheter som inte beställt. Detta är en tidskrävande process.

3. BLÅSA

När all kanalisation är nergrävd, skarvad och inmätt kan vi påbörja arbetet att blåsa in fiber i varje nergrävd slang. Dessa sträckor kan variera allt ifrån 3 meter till 3 kilometer.

4. SVETSA

Nu är det dags att svetsa ihop all inblåst fiber till ett helt nät. En fibertråd är lika tunn som ett hårstrå, så det gäller att vara stadig på handen!

5. INSTALLATION

Ni blir kontaktade av en fibermontör för bokning av tid. Fibermontören slutför vårt arbete genom att sätta upp en fiberkonverter innanför ytterväggen i ert hus.

6. ANSLUTEN

När din anslutning är klar fakturerar vi anslutningavgiften. Om du begärt avbetalning så startar den då.

7. BESTÄLL TJÄNSTER

Du kan börja beställa tjänster via bredbandswebben så fort din anslutning är aktiverad. Känner du dig osäker på hur du beställer tjänster och kommer igång med att surfa kan du ta del av Telias instruktion här. Vi har också tagit fram några enkla tips på hur du kan göra inne i ditt hus för att bygga upp ett bostadsnät.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Hur stor är skarvboxen och fiberkonvertern (längd, bredd, höjd)? 

Skarvboxen är ca 10x8x4cm och fiberkonvertern  ca 21x14x4cm. Nedan visas  exempel hur det skulle kunna se ut. Fiberkonvertern placeras precis innanför yttervägg.

Kan den hängas på vägg eller skall den placeras stående? 

Den ska monteras fast på vägg. OBS när den väl monterats får man inte flytta på den för att tex tapetsera. Vi rekommenderar att köpa ett mediaskåp att ha den i. Då kan du också samla andra saker där så som trådlös router, basstation för trådlös telefon mm. Mediaskåp kan du köpa av oss, 40x50x15cm, kostar 1000kr inkl. moms. Bra skåp som inte skärmar av trådlösa signaler.

Hur värmekänslig är den? Skall den stå varmt eller kallt?

Den ska vara i rumstempererat utrymme. Inte i ett ouppvärmt garage ed. alltså.

Avger den mycket värme?

Den avger inte mycket värme. Det är ingen som helst fara att ha den i ett slutet mediaskåp.

Vart placeras fiberkonvertern inne i bostaden?

Fiberkonvertern placeras direkt innanför ytterväggen.

Kan jag behålla denna router och koppla in den till fibernätboxen istället?

Ja, det går att använda samma router. Om det rör sig om den som Telia tillhandahåller, den så kallade Telia Smart så kan det dock vara som så att Telia väljer att uppgradera denna till en nyare variant. Detta beror främst på att inte routern ska bli en “bromskloss” i installationen om routern inte är av en nyare modell. Generellt är det dock som så att vilken router som helst fungerar i praktiken.

Kan jag ändra tjänsten från Telia till fiber istället för ADSL men behålla allt det övriga, t.ex. email-adresser?

Ja, det går att behålla övriga kringtjänster vid byte från ADSL till Fiber. Det hjälper kundtjänst på Telia till med när bytet har skett.